Åsikt

Datumet: 2008-01-17 Tiden: 08:41:08

Kom och tänka på något slags av inlägg som jag såg för över månaden sen. Ville besvara tjejen som skrev det då, men visste inte hur jag skulle det. Nu har jag ju min blogg, så får hoppas på att människor som tycker som du ser det här!

Alla vet att det finns diskrimenering i samhället när det gäller människor med utländsk bakrund som ska skaffa jobb. Vi läser om det, vi hör människor prata om det. Men ibland går det fanimej över gränsen!
Denna, ungdoms, person skrev om att anledningen till att hon inte fick jobb var just för att hon var utlänning, som om det inte skulle finnas någon annan anledning. Men driver de med mig eller? Det finns fan svenska människor i hennes ålder som inte heller får jobb, trotts sina meriter! Jag känner människor med perfekt cv som inte heller får jobb så fort dem söker, och de är faktiskt svenskar däribland också!

Allting handlar inte om hudfärg, hårfärg eller dialekt. När ska människor förstå det? Ja det finns fördomar, jävligt mycket fördomar. Men på samma sätt som jag har fördomar mot en svensk så kan jag ha fördomar mot en spanjor. Jag skiter fan fullständigt i varifrån du kommer, och jag vet att många tänker som jag.

fort man blir nekad av någon som inte har samma bakrund som en innäbär det helt enkelt inte alltid om att personen i fråga är rasist!

Kommentarer
Postat av: D

nu vet jag inte precis hur hennes situation ser ut, men har hon ett väldigt utlänskklingande namn, men utöver det har alla meriter och kvalifikationer som krävs för jobben hon söker och hon ändå aldrig ens får napp, så undrar man ju.

utöver det är det kónstigt om man aldrig blir kallad till en intervju, och har man blivit det märker man ju hur personen ifråga behandlar en.

jag håller visserligen med om att vissa klagar för mycket, men de har rätt i att klaga, sedan finns de de som anser att de inte alls har rätt att klaga. Förlåt, men innan man hamnat i den situationen tycker jag inte man ska uttala sig så magstarkt.

2008-01-21 @ 20:23:15
Postat av: kim

D: Självklart har man rätt att klaga om det faktiskt handlar om diskriminering. Det jag menar är att allt faktiskt inte handlar om det, utan även en massa annat spelar roll.

Känner en svensk tjej, med bra meriter och kvalifikationer som krävs, och som ändå har svårt att få jobb.

Så det jag menar med inlägget är att denne person skrev som om det endast vore hennes bakrund som spela roll.
På samma sätt som hon, vill ingen annan bli dragen över samma kamm för något de gör. Men det är ju precis det hon gör när hon påstår att alla nekar henne för hennes bakrund.

2008-01-21 @ 20:41:22
URL: http://kimmys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0