Könsstympning

Datumet: 2008-09-10 Tiden: 15:39:55

Ni som såg på Top Model (nya) igår vet att det var en tjej där som blivit utsatt för könsstympning. Jag hade faktiskt nästan ingen aning om att människor genomlider sådant, och det som tjejen i TM var med om var bland det värsta "kända" varianterna. Detta ämne kom på tal rätt kort innan vårt möte idag och min vän berättade att hon hade gjort en uppsats om detta förut och att det var otroligt groteskt. Nu när jag kom hem kände jag mig mer eller mindre tvungen att ta reda på fakta om detta.

Kvinnlig könsstympning syftar på att ta bort delar av eller hela kvinnliga könsorganet. På denna länk fann jag det mest vanligaste typerna:

Typ 1: "Sunna"
Borttagandet av "förhuden" över klitoris. Ibland utökat till att delar av eller hela klitoris skärs bort

Typ 2: Klitoridektomi
Hela klitoris skärs bort tillsammans med delar av eller hela de inre blygdläpparna

Typ 3: Infibulation (även kallad faraonisk omskärelse)
Hela klitoris, de inre och delar av de yttre blygdläpparna avlägsnas och huden sys sedan ihop. Endast en liten öppning lämnas så att mensblod och urin kan passera. Vid giftermål måste kvinnan öppnas för att mannen ska kunna tränga in vid samlag.


Jag tycker det är hemskt! Hur kan man ens ha tankar på att vilja utsätta människor för detta?! Det står även att "Liksom tortyr innebär kvinnlig könsstympning avsiktligt vållande av svår smärta och lidande. Dess följder kan vara livshotande." Det känns som om att jag inte får ur mig något annat vettigt än hur hemskt det är och hur förskräckligt det låter. Men med tanke på det så är vi ju låååångt ifrån att förstå hur hemskt det är i verkligheten.
 Här kan du läsa om de fysiska smärtorna och här kan du läsa om de psykiska.

Här kan du även läsa om hur denna upplevelse varit för den utsatta, hemskt!

Neh usch, detta gjorde mig verkligen upprörd.
Får faktiskt inte ut mig något vettigt mer att skriva.
Men kanske har du likt jag också fått upp ögonen för detta nu.


Kommentarer
Postat av: Isabella

Okej, tack för att du svarade! :) Men var det inklusive tull eller alltså vad blev allt som allt?

2008-09-10 @ 17:06:16
URL: http://ihellgren.blogg.se/
Postat av: Natalia

Könsstympning är något riktigt hemskt och som sker mest i Afrikanska länder, dock muslimska länder främst. Man vågar sig inte ens försöka tänka på vilken smärta dessa kvinnor går igenom, vissa blir ju könsstympade genom våld.



Hemskt värld man lever i tyvärr! :(

2008-09-11 @ 02:13:49
URL: http://chocolait.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0