Svullodag

Datumet: 2008-01-24 Tiden: 08:53:15


image114

Bildbeskrivning: första godisbiten efter uppehållet

Tänkte att det var dags för lite tips inom området mat :) Eller snarare snacks.

Förr i tiden gjorde jag som så att jag inte åt godis alls. Faktiskt så har jag hållt mig undan godis i sammanlagt 3 år av mitt liv. Den längsta perioden var 2,5  år, och den avslutade jag för ca 1 år sen.
För många är dock godis något himelskt, och det finns inte chans till att hålla sig borta från det under en så lång period, deppa inte för det finns andra metoder :)
Idag äter jag godis, men under bestämda dagar kallade Svullodagar. Under dessa dagar får jag gotta mig på det mesta, vilket jag ej gör under resterande dagar. Allt från en glass till godis eller en nachotallrik. Genom att ha denna dag så kan det få en att inte känna så stort behov utav godis de övriga dagarna då man vet att snacksdagen kommer inom bara en kort tid. Och är du dessutom en sådan som äter nyttigt i övrigt så kan denna dag bli som en chock för kroppen vilket leder till att ämnesomsättningen sätter igång att förbränna det man ätit. Är det sen så att du faktiskt slutar med gottandet dagen efter så kan du trots det ha ämnesomsättningen på samma nivå ett tag till.
För er som inte bryr er om förbränning och annat sådant tråkigt så är detta även ett bra alternativ just för att vara hälsosam.

Mellanrummet mellan mina svullodagar brukar vanligtvis vara 2 veckor. Men detta betyder inte att jag varannan helg inte har något alls att äta. Det är ju inte speciellt kul det när alla andra sitter och snacksar och man inte ens har en pinne att bita på. Tur som vi har det så finns det istället massa annat gott att avnjuta de svullofria helgerna, bland annat vindruvor och nötter, eller varför inte en fruktsallad?

Det som är viktigt dock när man vill tänka på vad man stoppar i sig, är att inte ta ett felsteg som ett otroligt misslyckande. Är det nu så att du skulle "råka" äta en godis mitt i veckan så fine. Så länge du inte bölar pga det och sätter dig i sängen sätter i dig en hel glasskartong!

Det gäller helt enkelt att ha självdisciplin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0